Právní úprava daňových dokladů v zákoně o DPH se zásadním způsobem změnila s účinností od 1.1.2013, přesto se v praxi často setkávám s daňovými doklady, které nemají všechny a proto malé připomenutí:
vystavujeme pro platbu do 10 tisíc Kč.
Od 1.1.2013 jej můžeme použít pro jakékoliv úhrady, tedy i bezhotovostní. I pro splátkový kalendář, platební kalendář, souhrnný daňový doklad a doklad o použití. Není možné jej vystavit pro prodej tabákových výrobků (do konce roku 2012 ani pro zboží, které je předmětem spotřební daně z lihu). Do konce roku 2012 byl jen pro platby v hotovosti, kartou či šekem. Od 1.1.2013 vystavujeme zjednodušený daňový doklad na základě vlastního rozhodnutí (do konce roku 2012 na žádost odběratele).
Způsob předání daňového dokladu mezi odběratelem a dodavatelem zákon neřeší. V praxi se faktury zasílají jako příloha e-mailu (hlavně v pdf nebo Excelu), přitom doklad nemusí obsahovat elektronický podpis. Nemusí mít ani vlastnoruční podpis dodavatele ani jeho razítko (tyto údaje v současné praxi nemusí obsahovat ani papírové doklady). Příjemce doklad vytiskne a podepíše, čímž odsouhlasí, že ke zdanitelnému plnění došlo v rozsahu uvedeném na dokladu.
Daňový doklad v elektronické podobě řeší § 26 Zákona o DPH. Zde je třeba souhlas odběratele.
Opravný daňový doklad nahradil dřívější daňový dobropis a daňový vrubopis. S pomocí opravného daňového dokladu můžeme následně opravit základ DPH, sazbu DPH i výši DPH (viz § 42 Zákona o DPH). Opravný daňový doklad vystavíme do 15 dnů ode dne zjištění skutečností rozhodných pro provedení opravy. Pokud jsme nemuseli vystavit daňový doklad, provedeme ve stejné lhůtě opravu v evidenci pro účely DPH. Na opravném daňovém dokladu uvedeme souhrnné rozdíly oproti dokladu, který jsme vydali a obsahoval chyby.
Daňové doklady musíme 10 let uchovávat, a to tak, aby byly po celou dobu čitelné, byla zajištěna věrohodnost jejich původu a neporušenost jejich obsahu.
Pokud nejsme plátci DPH, doklady nemusí mít náležitosti jako účetní nebo daňové doklady.
Pokud vedeme podvojné účetnictví, naše doklady musí mít náležitosti jako účetní doklady dle § 11 zákona o účetnictví.
Některé pokladní doklady i faktury časem blednou. Protože mají vydržet pro kontrolu archivovat deset let, je dobré je okopírovat a založit s originálem.
Daňový doklad v režimu přenesení daňové povinnosti musel podle § 92a odst. 2 ZDPH ve znění účinném do 31. 12. 2012 obsahovat sazbu daně a sdělení, že výši daně je povinen doplnit a přiznat plátce, pro kterého je plnění uskutečněno. Tato úprava byla k 1. 1. 2013 zrušena a byla nahrazena obecnou úpravou v § 29 odst. 2 a 3 ZDPH – daňový doklad tedy musí obsahovat text „daň odvede zákazník“, ale nemusí obsahovat sazbu daně.
Generální finanční ředitelství 28. 3. 2013 např. vyjádřilo k tomu, zda daňový doklad obsahující text „daň odvede zákazník“ nemusí být uveden v češtině.
Přehled výrazů v jiných jazycích.
Členění daňovývch dokladů.